Dorte Nissen
Cand.pæd.psych.aut. Specialist og supervisor i Børnepsykologi samt Arbejds- og organisationspsykologi. Systemisk og narrativt efteruddannet.
Har for mange år siden arbejdet som folkeskolelærer og siden som psykologisk konsulent bl.a. i socialforvaltning, på døgninstitution og i familieplejeregi. Har været leder af PPR og har arbejdet i Dispuk.
Dorte arbejder bl.a. med:
Supervision af personalegrupper rundt omkring børn, unge og familier og deres trivsel og udvikling: Det er fx PPR-personale, støtte- og ressourcepædagoger, socialrådgivere og familiekonsulenter og -behandlere.
Supervision af ledergrupper i det socialforvaltning, socialpsykiatri og -pædagogik
Supervision af behandlergrupper inden for alkohol- og stofrådgivning, tværkulturel behandling mv.
Dorte er særligt optaget af
Brugbart samarbejde på tværs af faggrupper og sektorer
møder mellem fagpersoner, og mellem fagpersoner og brugere, møder når de parterne har forskellige dagsordner.
processer hvor alle parters (fx børn/brugere/borgere/klienter /medarbejdere/fagpersoner) viden og kreativitet kommer i spil
Publikationer:
Nissen, Dorte (2018): Psykologiske perspektiver og godt konsulenthåndværk - hvad har de professionelle samarbejdspartnere brug for fra psykologen. Fremtidens krav til psykologer. KL og Dansk Psykologforening.
Westmark, Thilde & Nissen, Dorte & Offenberg, Lasse & Lund-Jacobsen, Dorte (2012): Konsulent men hvordan? Narrativt konsulentarbejde i praksis. Akademisk Forlag.
Nissen, Dorte (2009) : Samarbejdsmøder som konsultativ praksisform. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift 5. Dansk Psykologisk Forlag.
Westmark, T. & Offenberg, L. & Nissen, D. (2009) : Kunsten at ‘få øre’ på spirende fortællinger. Sparre, A. & Jørgensen, K.: Syv Fortællinger om Narrativ Praksis. Dansk Psykologisk Forlag.
Nissen, Dorte (2007) : At holde liv i den gode stemning – narrative ideer og praksis i arbejdet med organisationer. Erhvervspsykologi, vol. 5, nr. 3. Dansk Psykologisk Forlag.
Nissen, Dorte (2015): Rådgivning – proces og praksis. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift 4. Læs artiklen her.